Juleaktiviteter for skoler og daginstitutioner

Julen kommer tidligt i år! Vi kan nemlig allerede løfte sløret for årets juleaktiviteter på Horsens Museum og Fængselsmuseet. Og som en ekstra julegave – aktiviteterne er GRATIS for alle skoler og daginstitutioner i Horsens Kommune.

JAGTEN PÅ DE FORSVUNDNE JULEBREVE – for daginstitutioner og indskolingsklasser

Tag børnene med ind i Horsens Museums magiske juleudstilling og hør en vaskeægte julehistorie om Museumsmusen Mille og de forsvundne julebreve.

Mille har nemlig brug for jeres hjælp til at få juleglæden tilbage på museet og give den støvede arkivar julelys i øjnene.

Aktiviteten består af hyggelig højtlæsning, kreativt juleklip og en afsluttende dans om juletræet.

• Varighed: 1 time
    • Pris: GRATIS for daginstitutioner og skoler i Horsens Kommune. 500 kr. for øvrige.
    • Sted: Horsens Museum, Sundvej 1A, 8700 Horsens

BOOK juleaktiviteten på Horsens Museum på e-mail: horsensmuseum@horsens.dk
    Der er mulighed for at booke aktiviteten mandage og onsdage i tidsrummet 09.00-10.00 eller 11.00-12.00 fra den 18. november til og med den 18. december 2024.

STJERNEDRYS PÅ FÆNGSELSMUSEET – for daginstitutioner og skoleklasser

I Enner Mark Fængsel og Aabenraa Arrest fletter indsatte hvert år julestjerner – og 1.000 af dem bliver Fængselsmuseet pyntet op med til jul.

I dette års juleaktivitet får I mulighed for selv at prøve kræfter med de indsattes arbejde, når I både skal klippe julestjerner og samle klemmer. Sammen skal vi se, om vi kan lave den længste guirlande i Fængselsmuseets historie.

Mange indsatte har siddet i julen og savnet dem derhjemme. Derfor har de ofte sendt kærlige julehilsner hjem. På samme måde skal I skrive en julehilsen til en, I kender og holder af.

Når stjerne, klemme og julehilsen er klar, går vi i fængselskirken, hvor hilsnerne læses højt. Fængselsmuseet trakterer med en lille julesmåkage, mens der fortælles jule-røverhistorier om skøre julegaver, chokoladesnyd og vilde flugtforsøg. Til sidst hænges stjernerne op på den lange cellegang og pynter museet til glæde for alle besøgende.

• Varighed: 1 time og 30 minutter
    • Sted: Fængselsmuseet, Fussingsvej 8, 8700 Horsens

BOOK juleaktiviteten på Fængselsmuseet på e-mail: faengselsmuseet@horsens.dk
    Der er mulighed for at booke aktiviteten tirsdage og torsdage i tidsrummet 10.00-11.30 eller 12.00-13.30 fra den 18. november til og med den 18. december 2024.